Att förstå kristendomen, kyrkorna och de troende

Med detta menar jag att det finns så många som tror att allt inom kristendomen är något som alla kristna tror på. Man klumpar ihop allt med kristendomen och sätter en stämpel på alla. Det kan inte vara ett större fel för som allt annat. Det finns de som följer den rätta vägen och de som följer den falska vägen, tyvärr så är det de flesta av kristna som gör det.

Kristendom som jag skrev i ett inlägg, den mest missförstådda religion i världen. När man hör folks åsikter om kristendom både troende och icke troende oavsett om de är ateister eller tror på en annan religion. Så märker man efter ett tag att få faktiskt har en kunskap om kristendomens budskap och vad den faktiskt handlar om. Det blir inte bättre av att det finns de som är fientligt inställda till kristendom som förmedlar lögner och förvrider folks inställning och åsikter om kristendom.

Det de inte vet och inser att det finns många bedragare i världen och många som inte förstår kristendom. Båda dessa grupper förstör den sanna bilden av kristendom. Det är bara att se på USA där man har dessa storkyrkor med en rik pastor som kristna öser pengar över. Eller alla dessa frikyrkor som predikar deras form av kristendom som avviker från den sanna vägen. Sedan blir det inte bättre av alla dessa tidningar eller bloggare som förmedlar sin syn och inte vad kristendom står för. Som ett bra exempel är denna hatkyrka Westboro Baptist church i USA som sprider hat mot homosexuella och transsexuella eller soldater som dött i krig. Som vår antikristna Media så hjärna visar upp så fort de få chansen.

Så vi kristna har ett stort problem med att få folk att få en sann syn på vad kristendom verkligen handlar om. Så många motståndare och lögnare från alla håll sprider lögner. Det enda som är intressant är om man leder folk till gud och att de får nyckeln till himlen, den hemliga ängeln. Det är allt!! Det är vad kristendomen handlar om att ge folk möjligheten att återvända till gud. Det betyder inte att man ska ha rätt i allt, vem som har rätt eller fel om saker och ting som händer i världen. Saker som att jorden är rund eller platt är utan intresse. För vi har alla i denna värld har gjort fel och levt på fel sida och haft fel åsikter i något område.

Det enda som är intressant är att hitta vägen till himlen och inget annat. Tyvärr så är det många som inte gör det för de följer deras egna åsikter och inte vägleds till sanningen. Allt som inte passar in i ens åsikter och värderingar ratas, inte för att de skulle vara fel utan man vill inte följa sanningen.

Det som folk måste förstå är att kristendomen är till för oss och inte för någon kyrka, stat eller enbart troende utan alla människor på denna jord. Följer man gud så får man också ett beskydd ifrån den ondska som man ser tar över alltmer. Med tron på kristendom och dess gud så kommer också flera fördelar och det är att vi får ett bättre samhälle med den välfärd vi ser idag och slipper leva i träldom och djup fattigdom och armod.

Har själv varit ateist och varit mot allt vad religion är och då även kristendom, för jag förstod inte vad det handlade om. Även om jag visste om att den handlade om en räddning från helvetet. Men det var ingen kristen som jag då tyckte sa något vettigt. Utan allt var så falskt och hycklande, något jag tycker fortfarande. För få förstår kristendom även majoriteten kristna.

Problemet med kristendom är att det kommit in så mycket fel och faktiskt antikristna värderingar. För samhället i sin helhet har en så felaktig syn på va kristendomen står för och vad det handlar om. Det gör att de som inte har den rätta tron( hbtq, homosexualitet, kommunism)söker sig till kyrkan och de som har den rätta tron(kärnfamilj, moral) söker sig bort. Vilket leder till att kyrkan leder alltmer individer bort ifrån de kristna värderingarna. Som sedan leder kyrkan ned i en nedåtgående spiral och därmed fördärv.

För att man ska få en bättre bild över kristendomen så måste man göra en mer djupgående analys av situationen inom svensk kristendom.

Det är så att man faktiskt kan dela upp kristendomen i olika beståndsdelar och beskriva vad som är rätt och fel. Kristendomen kan delas in i bibeln, kyrkan och de troende samt lagt till den helige anden. Varför denna indelning för det finns i många fall den sanna och den falska delen. Kristendomens stora problem är att det finns så många olika sekter och trosuppfattningar då alla dess anser att de andra praktiserar en falsk form och tyvärr så är det i många fall sant.

Kyrkan

Kyrkan är för många kristendom och den församling man följer, men inte för mig. Ska säga att jag håller mig undan alla kyrkor och är enbart medlem i svenska kyrkan för dess historiska betydelse samt att den har varit en symbol för kyrkan. Något som jag vill att den ska fortsätta vara. Men annars så är jag ointresserad av vad de lär ut för jag vet att det är en falsk lära. För praktiskt taget alla de organiserade kyrkorna som alla dessa frikyrkor, praktiserar en falsk lära om kristendom. Det är bara att öppna bibeln och läsa vad de olika kyrkorna faktiskt tror på och se var de skiljer sig ifrån bibeln. Så undvik dessa Vatikanen, mormonism, pingstkyrkan, Scientologikyrkan med fler.

Ta alltid reda på vilka personer som sitter i ledningen och vem startade den. Vad har de för tro, skiljer den sig ifrån bibeln, är de medlemmar i ett hemligt sällskap som frimurare om de är det, spring. Det är en skillnad på att fördjupa sig i vad bibeln säger och att komma med egna vägar. Som att hedra Maria, inte gå till läkaren om vi blir sjuka, att vi ska betala för något om det inte gäller att ge till t.ex. fattiga, undvik de med rika pastorer eller hatisk predikan, en kristen hatar inte homosexuella utan bara synden homosexualitet, vilket en stor skillnad. Andra varningssignaler är om kyrkan följer efter vad som är modernt idag. För en sak ska man förstå är att kristendom inte kan reformeras oavsett vad vi tycker, utan det som står i bibeln är fast. För ändrar man den så har man frångått guds lagar och vägar och följer sina egna precis som satan gjorde.

Bibeln

Försök att hitta en bibel som är så nära ursprunget som möjligt och inte får dig att följa någon felaktig trosuppfattning som så många av dagens biblar som försöker få bort ursprunget ifrån bibeln. Men en sak är viktig att förstå är att bibeln är sekundär. Det som du ska få och söka efter är gud och få den helige anden, för den är som att hela tiden gå med den riktiga bibeln och varnar dig för falskhet. Oftast är det bättre med en äldre version även om den inte är perfekt så är den bättre än dagens, då man tar bort verser som inte passar in i dagens samhälle.

De troende

Det finns två typer av kristna, de bibel trogna och de som följer den helige anden. Skillnaden mellan dessa är att de som följer bibeln, följer bibeln men utan kunskap om dess budskap. De som följer anden har den helige anden som vägleder en i bibelns budskap och de har därför rätt och förstår bibeln.

Det är inte ovanligt att de bibeltrogna anklagar de som följer helige anden för att frångå bibeln och vara falska profeter. Men de bibeltrogna har inte heller gud hos sig utan följer bibeln enligt hur de tror vad som menas. Medan en som följer helige anden vet oftast vad som menas med vad det står i bibeln. En som har helige anden vet om det, för man kan känna värme eller pir i kroppen om gud är glad över en eller att något bra hänt, kyla en varning för något som händer eller om gud är missnöjd, eller känna en hand som rör en!! Faktiskt. En märklig känsla kan jag lova, samtidigt en mycket lugnande med tanke på allt som händer i världen. Allt för ditt eget bästa, jag lovar.

En bibeltrogen följer också det som händer i världen och ofta går på lögner som politik, hållbart samhälle, HBTQ rörelsen och nu pandemin och framför allt vaccinet. Oftast väldigt naiva och godtrogna och luras ofta av de som styr denna värld. En som har den helige anden vägleds från dessa saker och skyddas ifrån detta. Får reda på vad som är sant och det som är lögn.

Konspirationsteoretiker, om jag skulle säga att jag stött på många konspirationsteoretiker är de som har helige anden. Skulle du bli förvånad, jag är en. För det är de kristna som har den helige anden som vet bättre vad som händer och varför och vilka som ligger bakom och vem de styrs av. Bibeltrogna har sällan en aning och måste fråga andra personer och har bara bibeln som grund vilket de sällan förstår så mycket om. Så de går ofta fel väg, jag har inte stöt på någon som gått den rätta vägen utan ofta använder felaktiga källor som bas.

Det stora misstaget som jag märkt att många kristna gör är att de faktiskt är de tar inte kristendomen på allvar. De har tron men förstår inte bibeln för de har inte läst bibeln, i alla fall inte med förståelse.

Följ inte efter andra utan gå din egen väg, var stark i tron och lyssna inte blint på vad andra säger ut sök sanningen själv. Det är här du behöver helige anden i hjälpen med att sortera ut lögner och behålla sanningen, för att kunna förstå vem som är ärlig och säger sanningen.

Det man ska tänka på först är att enbart att följa gud även om man så är ensam och i andra fall söka upp en församling. För man ska helst gå igenom en fas som kristen där man skaffar sig kunskap om kristendomen, bibelns budskap och det viktigaste följer den helige anden och låter den vägleda en. Orsaken är att då står man med starkare ben i kristendomen och inte så lätt följer någon falsk lära som leder en ifrån gud. Utan låt din tro mogna i lugn och ro själv. För sanningen är att om du inte finner en församling som är bra och trovärdig så kan du vara själv. För kristendomen är en individuell tro som handlar om varje enskild person som ska söka sig till gud och inget kollektiv som man ser i andra religioner och kyrkor.

En sak till är att bli inte förvånad om du stöter på kristna som har helt olika åsikter. Orsaken är vem de följer, bibeln eller den helige anden eller som ibland händer att de inte förstått saker och ting och inte är uppmärksamma. De som har fel är de som inte har helige anden hos sig utan som sagt innan följer efter denna världs modeåsikter och annat. Sedan så kommer det självklart att inträffa situationer att de håller ihop och har samma åsikt.

Helige anden

Helige anden är nyckeln till himlen och är det man ska söka först av allt genom att be om gud om förlåtelse, i bön och dop. Anledningen till arvsynden är att vi i eden(himlen) lätt oss förledas av lögnaren satan och föll ifrån himlen. Det handlar alltså om att återvända. Det är vad texten att finna sanningen handlar om och att göra dig fri ifrån satans slaveri och kedjor. Så att du kan återvända till ursprunget, himlen. Många bibeltrogna har inte förstått detta och tror att alla har den helige anden och det är bara tron som behövs, för att komma till himlen.

Om du har den helige anden så är det bara att fråga och om det är ok så får man svar. Svaret är inte alltid det man tror! Men det är facit på allt och ibland så kommer man att få tänka om och det rejält.

Allt handlar om att följa gud och att befrias ifrån satans slaveri och bryta dennes kedjor. För att återkomma till gud rike. Går du din egen väg så går du satans väg. Det finns ingen annan väg.

En sak jag kan lova är att saker och ting är inte så enkelt som så många tror. Många följer en egen agenda eller lyssnar på andra som inte vet. Man ska inte heller lyssna och tro på de som kallas för experter för det är något som man så effektivt får folk att tro på lögner idag. Så informationsläget idag är väldigt svårt då sanning mer eller mindre drunknar i den massiva våg av lögner som sveper fram i medier, från myndigheter, kyrkor men även privatpersoner.

Så den enda vägen till sanningen är att gå som jag säger hela vägen. Få den helige anden som också hjälper en genom all denna desinformation som hela tiden kommer. Samhället idag styrs av satan och det är därför den ser ut som det gör, med alla dagens problem.